Publicaciones relacionadas con la etiqueta LENGUAS
  • BITÁCORA DE FIN DE CURSO 2016-2017
    Escrito por MARIA VICTORIA DE LA ROCHA, lunes 26 de junio de 2017 , 09:04 hs , en FORMACIÓN CFPI

    @CFPIdiomas

               Echar la vista atrás cuando uno hace memoria de un curso escolar es un recuento de objetivos iniciales, de proyectos acometidos con mayor o menor éxito y también de lo que aprendimos a lo largo de estos diez meses. "Aprende, Innova y Comparte" son los tres motores del Centro de Formación del Profesorado en Idiomas, enunciados así en modo imperativo, porque lo son para cualquier docente. Por ello estos tres son los objetivos de cualquier proyecto, curso o actividad que en el CFPI tenemos en mente desde su germen.

     Resultado de imagen de cursos online Los cursos de idiomas online Inglés Inicial 1.2. e English for Success tienen una gran aceptación y valoración muy positiva entre los docentes interesados en mejorar su competencia lingüística bien por razones profesionales o como parte de su plan de aprendizaje personal. SE combatió la frialdad de un entorno virtual con unos tutores excelentes cuyas colaboraciones animaron a los participantes a intervenir en los foros y hacer del curso algo vivo.

     

     

     

     

     

     

     

     

               El curso presencial Coordinación de las Secciones Bilingües en sus ediciones para Primaria y Secundaria se constituyó en la versión corregida y aumentada del celebrado en el mes de Mayo de forma conjunta del pasado curso. El clima de cordialidad, la necesidad de compartir experiencias dudas y aciertos fueron las notas predominantes de una sesión que desembocó en la petición de continuar en contacto a lo largo del curso. El CFP de Idiomas canalizó esta necesidad a través de un grupo de trabajo que se ha desarrollado de noviembre a mayo con una elevada participación y sobre todo calidad de las intervenciones de los coordinadores. A priori habría sido difícil prever la generosidad en compartir recursos, formas de organización, actividades y contactos que han sido volcados por los profesores a lo largo de estos meses.

     

      Descubriendo el Proyecto Lingüístico de Centro es el renovado curso online que en el primer trimestre que dio el pistoletazo de salida para continuar la formación presencial en PLC: Promoción y difusión del PLC para un centro educativo, en el segundo trimestre. En ambos cursos se ha valorado la profesionalidad, dedicación y generosidad de ambos ponentes, Mª Victoria  Casado y Fernando Trujillo.

     

     

     

              Cultura y aprendizaje de una lengua son dos caras de una misma moneda que la enseñanza de idiomas aborda cada día en las aulas. La formación del profesorado en aspectos socioculturales es un pilar básico para los profesores especialistas en lenguas extranjeras y la diversidad y riqueza que proporciona precisamente el inglés en todo el mundo ha sido el éxito del curso presencial Trending Topics: Undiscovered festiivities and cultural activities for the classroom. Profesores nativos de Australia, Estados Unidos, Gales, Escocia, Nueva Zelanda e India han contribuido con su diversidad de acentos y propuestas culturales a ampliar la variedad de actividades que los profesores de Castilla y León realizan en sus centros para promover la enseñanza del inglés y su variedad cultural. La visita y actividades realizadas en La Casa de la India inscritas en este curso han proporcionado otra dimensión al curso, abriendo la formación hacia otros ámbitos y promoviendo la colaboración con instituciones de ámbito internacional.

     

     Resultado de imagen de cursos online educacyl  Este curso he tenido el privilegio de participar en la coordinación de la acción TEAM 2 TEACH, modalidad COMUNICA_ACCIÓN, dentro del Proyecto de Innovación OBSERVA_ACCIÓN. Quiero comenzar por destacar el empuje que han dado a este proyecto algunos profesores que ya habían participado en la edición anterior y que lo han hecho de nuevo de nuevo, unos por afianzar esta modalidad formativa en sus centros y otros para difundirla en otros nuevos donde ejercían en este curso. Ellos han sido los mejores embajadores en la sesión presencial y en los foros de participación colectiva. Asimismo es de destacar la vitalidad de una modalidad que evoluciona más allá de la Sección Bilingüe de cada centro para abrirse a la observación del profesorado de una misma área en centros educativos diferentes, como ha sido la opción del grupo formado por profesores de Educación Física. 

       

    Como Asesora de formación en el Centro de Formación del Profesorado en Idiomas la que aparece más abajo es la imagen que tengo en mente sobre nuestra tarea: Colaboración en tareas de formación para el profesorado en idiomas, investigación y auto- formación como asesora y gestión de actividades.

    Imagen relacionada

              En este último aspecto valoro muy positivamente la formación recibida en Metodologías activas  por parte del CSFP y el MOOC sobre Seguridad Digital.

               Sin embargo, la imagen que resume mejor mi percepción sobre este curso es la que aparece al comienzo de esta bitácora: el trabajo en equipo con quien comparte una comunidad de intereses profesionales y la seguridad de contar con el entusiasmo de llevarlo a cabo juntos: Aprendemos, Innovamos y Compartimos

     

     

     

     

    Etiquetas: formación innovación proyectos lenguas
  • PUPPET SHOW. CERVANTES VS SHAKESPEARE
    Escrito por María Victoria de la Rocha, martes 27 de septiembre de 2016 , 07:08 hs , en BILINGÜISMO

      Continuamos celebrando el 400 aniversario de Shakespeare y Cervantes. Ahora que comienza el curso es un buen momento para retomar las actividades elaboradas por los profesores y asistentes al curso 400 YEARS PLAYING (WITH) SHALESKEPARE AND CERVANTES recogidas en esta página del blog del mismo nombre. Biografías, guías para representar fragmentos de sus obras, bingos … hay mucho donde elegir.

                    Sirva como ejemplo esta actividad Ramón Herranz Blokker: Puppet Show. Cervantes VS. Shakespeare. en la que se puede ver paso a paso la elaboración por parte de los alumnos de de marionetas de Cervantes y Shakespeare y hacen una pequeña representación.

     

                   "La actividad se desarrolla través de dos áreas, ambas bilingües: Social Science y Arts and Crafts (Ciencias sociales y Educación Plástica) consistente en que cada uno de los alumnos crea una marioneta de un personaje del libro el Quijote de Miguel de Cervantes y de la obra teatral Romeo y Julieta de William Shakespeare."

    "Durante la última semana de junio se ha realizado un vídeo recopilatorio de todas las actuaciones de las marionetas juntas utilizando el programa “movie maker”. El trabajo comienza con el logo del colegio al comienzo y los diálogos del vídeo subtitulados.", explica Ramón.

                   Además del profesor responsable, han colaborado los padres de los alumnos, y el asistente lingüístico. Las representaciones pueden alcanzar a toda la comunidad educativa como se puede ver en los vídeos y links que acompañan el proyecto. Éste ha sido publicado por medios de comunicación y revistas educativas como  Leer.es o Escuela 3.0.

     

     

    Etiquetas: lenguas plc innovación
  • La classe inversée : plus qu’une méthode, une philosophie
    Escrito por MARGARITA GUTIÉRREZ VALDÉS, miércoles 9 de marzo de 2016 , 12:49 hs , en FRANCÉS

    La classe inversée : plus qu’une méthode, une philosophie

    Le fonctionnement est le suivant : les élèves reçoivent des cours sous forme de ressources en ligne (en général des vidéos) qu’ils vont pouvoir regarder chez eux à la place des devoirs, et ce qui était auparavant fait à la maison est désormais fait en classe, d’où l’idée de classe “inversée”. En réalité, on va surtout profiter du temps libéré en classe pour organiser des activités, des projets de groupe et des échanges qui vont donner un vrai sens au contenu scolaire. Beaucoup de variantes sont possibles, mais la finalité est de passer d’un modèle centré sur le professeur à un modèle centré sur l’élève afin de répondre aux besoins individuels de chacun.

    Groupe d'élèves et leur professeur utilisant le modèle de classe inversée

    Professeur guidant un groupe de travail

    Il s’agit donc davantage d’une philosophie que d’une méthode à proprement parler. C’est une façon d’aborder l’enseignement, de repenser ce qui est fait en classe pour améliorer l’expérience d’apprentissage. C’est un outil au service du professeur que celui-ci peut adapter selon ses élèves et ses objectifs. Voilà pourquoi il existe autant de façons d’inverser sa classe que l’on peut en imaginer.

    Les cours mis à disposition des élèves peuvent provenir de sources diverses, y compris du professeur lui-même s’il souhaite créer son propre contenu (si c’est votre cas, vous trouverez des outils et des conseils dans les autres parties de ce site). On observe même des élèves proposer leurs propres vidéos. En clair, tout ce qui fonctionne bien peut être utilisé.

    Un modèle plus humain

    Le professeur a un rôle de tuteur et aide un élève sur un ordinateur lors d'une classe inversée

    Les interactions deviennent plus conviviales

    Les avantages de ce modèle sont multiples, mais le principal est la liberté qu’il procure. Il est libérateur pour les élèves car ils ne sont plus contraints à rester assis en silence durant des heures, ils peuvent désormais “vivre” en classe et avoir des échanges riches avec le professeur et les autres élèves. Ce modèle est aussi libérateur pour le professeur, qui n’est plus obligé de répéter encore et encore les mêmes leçons à des classes endormies ou agitées, et qui a enfin du temps pour discuter directement en tête-à-tête ou en petits groupes avec ses élèves. Il prend alors un rôle de tuteur, à leur coté et toujours disponible, ce qui lui permet de mieux les découvrir et de les comprendre. Il peut adapter son aide en fonction de chacun et son travail en devient plus efficace. C’est aussi plus gratifiant car les élèves le considèrent maintenant comme un pair toujours prêt à les aider plutôt que comme une figure autoritaire. Les relations sont donc plus détendues et les résultats scolaires s’en trouvent améliorés.

    …et plein de bon sens

    Elèves qui utilisent une tablette iPad en classe inversée

    Atelier d’écriture collective

    D’un point de vue pratique, ce fonctionnement est encore une fois plus logique : un élève qui bloque sur un problème n’est plus contraint à baisser les bras tout seul chez lui. Ce travail sera dorénavant effectué en classe, laquelle pourra prendre des allures d’atelier géant où l’entraide et la collaboration prennent le pas sur la compétition. 
    D’autre part, lorsqu’un élève regarde ses cours en vidéos, il peut mettre en pause à tout moment et revoir un passage autant de fois qu’il le souhaite pour être certain de l’avoir bien compris. Il peut aussi en profiter pour noter des questions qu’il posera ensuite au professeur en classe. A l’inverse, dans le modèle classique, peu d’élèves osent interrompre un cours et avouer qu’ils n’ont pas compris quelque chose, ils passent alors le reste de l’heure perdus car il leur manque un élément, et quand vient la fin du cours, le professeur n’a bien souvent plus de temps pour répondre aux questions.

    Embrassons la nouveauté

    Elèves devant un ordinateur en classe inversée travaillant sur un projet de photographie

    Des élèves fiers de leur projet

    Pour toutes ces raisons et bien d’autres, le concept de classe inversée mérite qu’on s’y intéresse. Notre ancien modèle était justifié quand nous n’avions pas d’autre moyen pour transmettre les connaissances, mais maintenant que les technologies nous le permettent, il n’a plus de raison d’être. Il est temps de prendre du recul et de repenser l’éducation. Les technologies sont devenues omniprésentes, alors soyons pragmatiques : plutôt que de chercher à les interdire en classe, utilisons leur potentiel et redonnons à nos élèves l’envie d’apprendre.

     

    Etiquetas: idiomas lenguas francés
  • 50 Ways to Use Twitter in the Classroom
    Escrito por MARGARITA GUTIÉRREZ VALDÉS, jueves 25 de febrero de 2016 , 10:54 hs , en SOCIAL MEDIA

     

    By: Samantha Miller

    Many critics of Twitter believe that the 140-character microblog offered by the ubiquitous social network can do little for the education industry. They are wrong.

    Teachers have taken advantage of Twitter’s format to keep their classes engaged and up-to-date on the latest technologies. The following projects provide you and your students with 50 ways to Twitter in the classroom to create important and lasting lessons.

     1. Tweet about upcoming due dates or assignments

     One of the simplest ways that teachers can use Twitter in the classroom involves setting up a feed dedicated exclusively to due dates, tests or quizzes.

     2. Provide the class with a running news feed

     Subscribe to different mainstream and independent news feeds with different biases as a way to compare and contrast how different perspectives interpret current events and issues.

     3. Use Twitter in the classroom to create a career list

     Set up an interesting assignment requesting that students set up Twitter for education lists following feeds relevant to their career goals and keep a daily journal on any trends that crop up along the way.

     4. Track memes

     As inane as Justin Bieber’s popularity is, at least an educational opportunity lurks around the corner. Instructors concerned with communication and sociology issues can easily find a number of different lessons on ideas engaging Twitter for teachers and fads spread throughout different media sources.

     5. Coordinate assignments

     Rather than keeping up with an e-mail train, students can use Twitter to collaborate on different projects and keep a quick reference on any changes.

     6. Track a hash tag

     More ambitious educators may want to incorporate Twitter in lessons that track hash tags for another interesting lesson in how trends spread and the various ways in which people use social media to communicate ideas.

     7. Connect with the community

     Partner up with local government or charitable organizations and use education Twitter to reach a broad audience discussing the latest cultural or educational events in the area and encourage others in the community to attend.

     8. Follow the issues

     Bring a little technology into debates by asking the class which issues they would like to follow. Subscribe to relevant hash tags and accounts from all perspectives and compile an updated resource cobbling together as much research as possible.

     9. Write a story or poem

     Many writers and poets have experimented with Twitter’s 140-character format to bring new, serialized works in small chunks to attention-divided audiences. Some educators may like the idea of asking their students to apply their creative writing skills to a restrictive social media outlet.

     10. Live tweet field trips

     Sick kids or paranoid parents may like the idea of following along with class field trips on Twitter, and smart phone-enabled teachers can keep them engaged with pictures and descriptions of the lessons learned.

     11. Ask questions

     Monica Rankin at University of Texas-Dallas uses Twitter as a way for her students to keep a running stream of questions going during lectures – an application that works in any computer-enabled classroom.

     12. Set up a foreign language news stream

     Keep foreign language students informed of current events from relevant nations while simultaneously challenging them to use their translation skills by keeping a specific news feed.

     13. Role play

     Computer-savvy teachers can keep history lessons engaging for children by asking them to tweet ideas and quotes from their favorite figures. Alternately, they can also pretend to be famous fictional characters as well.

     14. Take and share notes

     Classrooms with enough resources can allow students to tweet their own notes during lessons and share with their peers – perhaps even printing them out for home use if they do not have internet access.

     15. Sync with a blog

     Wordpress and other free blogging websites sync with Twitter, posting notices of new entries. Educators who require students to keep their own blogs may want to follow updates using Twitter rather than having to click through bookmarks for each one.

     16. Chat with industry professionals

     Older high school students who need to explore their career options before spiriting away to college benefit from real-world discussions with professionals in paths they’re considering. Twitter helps them connect with primary sources and facilitates educational communication.

     17. Connect classrooms

     Teachers and students from around the world can collaborate on projects using Twitter as a communication tool that simultaneously educates students in different classroom and cultural protocols.

     18. Facilitate research

     Typing keywords into Twitter’s search engine wields every microblog entry on the subject, providing an excellent way for students to research ideas, opinions and movements as they happen.

     19. Engage parents

     Parents of students interested in daily classroom activities can follow teacher tweets discussing some of the lessons learned and any progress on projects with one quick and handy trip to a dedicated Twitter feed.

     20. Become politically active

     Any teachers responsible for educating kids in politics or government may like the idea of encouraging their students to use Twitter as a forum to make society aware of issues that affect them by retweeting relevant events, news stories, blog posts and other media revolving around a chosen theme.

     21. Track the government

     Numerous local and national government organizations maintain their own Twitter feeds, and educators working within any of their related subjects may like the idea of compiling them all into 1 convenient space for a quick reference.

     22. Write reviews

     Any media studies classes – including literature – can use the Twitter format to write microreviews of the different movies, books and music devoured.

     23. Post sample questions

     Save paper by using Twitter to post up sample questions for upcoming exams for students to research and consider without ever having to put down their computers.

     24. Post supplementary materials

     Retweet articles, news stories, opinions and other interesting tidbits relevant to a specific class as an excellent, convenient supplement to classroom lectures.

     25. Facilitate discussions

     Take supplementary material postings one step further by requiring students to post their own succinct responses to the main theses and open up intelligent discussions with one another.

     26. Play the stock market game

     High school economics teachers frequently use stock market games as a real-world project involving the fundamentals of investing. Students can use Twitter to follow the businesses, markets and analysts that help them make wise choices with their (fake) money.

     27. Live tweet a book or a movie

     Ask students to use the microblog format to record their initial reactions and responses to movies and books as they indulge in them for class. It certainly makes for an excellent lesson in how perceptions change over time as more information and perspectives become available.

     28. Make recommendations

     Benefitting both students and their parents, teachers may like the idea of using Twitter to discuss films and documentaries or books to check out at home – preferably as a family. Doing so especially benefits younger students, as they typically perform better in high school and college if their parents are involved in their lives and educations.

     29. Plan field trips

     Encourage parental engagement by asking them to voice their opinions on where to go and where to avoid when it comes to planning field trips. While it is impossible to please everyone, moms and dads will appreciate the transparency and ability to connect more with what their children are doing and learning in school.

     30. Design a background

     Art teachers curious about how Twitter can benefit their classes may like the idea of asking students to design their own creative backgrounds for friends and family – either digitally or using traditional media scanned into a computer

     31. Compare religions

     Because so many religious figures and institutions use Twitter to discuss their beliefs and teachings, it stands as an awesome resource for liberal arts educators to compare and contrast the various faiths that have shaped humanity since its inception.

     32. Post syllabus changes

     E-mail inboxes often filter out important messages as junk and students lose papers or miss class for various reasons, meaning that some of them may miss out on important announcements regarding any changes to the syllabus. Twitter keeps a permanent record of any new bits of information so nobody has any excuse for missing out.

     

    33. Take a poll

     Teachers who enjoy polling their students on what activities to do or their opinions on current events may want to keep a running tab of results they find when working in conjunction with SurveyMonkey or another similar site.

     34. Hook up with Google Earth

     Numerous educators have found creative ways to blend Twitter and Google Earth together for human and physical geography lessons where they use the former’s “location” feature to learn all about new places on the globe.

     35. Teach probability

     One immensely creative teacher discovered a way to introduce his students to the basics of probability by asking a broad question and charting the answers he received through @ replies.

     36. Go on a scavenger hunt

     Narrow the old, reliable internet scavenger hunt to cover only Twitter, varying the degree of difficulty depending on the age range of the students. Much older kids may appreciate the added challenge of deciphering riddles that pull from their lessons.

     37. Get a little bit postmodern

     Another way English teachers can stimulate their students with Twitter involves having them compile and edit coherent stories based on pre-existing tweets by other people.

     38. Channel that inner Lois Lane

     Send journalism students out into the world of microblogging and assign them to poll fellow students or ask questions of experts for use in assignments on trends, opinions and current events and research.

     39. Track weather patterns

     Set up a class Twitter feed that discusses the weather in different areas, charting the findings on Google Maps or Google Earth and making note of the patterns that crop up along the way.

     40. Create a character

     Creative writing or English students of all ages can participate in making up a story character of their very own, with each individual contributing a sentence or 2 towards a personality or back story. Teachers can then ask them to write their own stories based on this collectively created literary figure.

     41. Create a progressive poem

     Similar to the collaborative character mentioned above, students can also compile their own poetry where everyone contributes one line that flows with the one written before.

     42. Play word games

     Post a daily challenge asking kids to unscramble anagrams, contribute synonyms or antonyms or give a definition for any vocabulary or spelling words as another way of getting them more involved in their language lessons.

     43. Post math puzzles

     Math, chemistry or physics teachers need not feel left out from playing games and posting teasers on Twitter. Like their literate contemporaries, they can microblog a daily problem for students to solve and tweet back the answer.

     44. Post videos

     Educators with access to digital video cameras may like the idea of using Twiddeo to post in-class skits, walkthroughs of field trips, clips of their travel exploits and anything else relevant to their students’ lessons.

     45. Create an online art gallery

     Kids studying art and the humanities can curate their own shows based around creators, movements, regions, time periods or thematic elements that they enjoy, using Twitter as a way to show the world what they think belongs in a specific exhibit.

     6. Play with TweetStats

     TweetStats allows users to input a specific account name and look at a bar graph of the microblog’s activity. Students can search for tweeps in their school or town and gather data on how and when their neighbors use Twitter.

     47. Network with other educators

     Beyond using it for lessons, teachers who Twitter have at their disposal a vast network of like-minded professionals with whom they can trade ideas and insights regarding social networking in the classroom and other topics.

     48. Direct message students and parents

     Because e-mail filtering frequently ships important messages off to the trash can, some educators may prefer talking privately with kids and their parents via the direct message feature on Twitter instead.

     49. Join #educhat or other educational profiles

     One of the best ways to connect with other teachers and keep up with the latest trends and philosophies regarding education by subscribing to the #educhat hash tag and participating in the community.

     50. Summarize

     At the conclusion of each lecture, ask students to type a 140-character or less summary of what they have learned and perhaps pose any questions to be considered in the next class.

     Using Twitter in the classroom is limited only by an educator’s imagination. Though many believe its limitations prevent valuable applications to an academic setting, teachers in the know have learned that using Twitter in education can establish a nurturing classroom for students of all ages.

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  • Shakespeare is Great (Britain)
    Escrito por María Victoria de la Rocha, lunes 22 de febrero de 2016 , 06:29 hs

                     

    Nos unimos a las celebraciones del 400 aniversario de Shakespeare y Cervantes en todo el mundo.

    Entra en nuestro blog www.playingwithshakespeare.blogspot.com.es y accede a recursos como el que hoy presentamos: Shakespeare is Great (Britain), una guía de guías sobre los actos que tendrán lugar en Gran Bretaña para celebrar al Bardo.Pincha en la imagen para entrar.

     

    Etiquetas: idiomas english blogs plc lenguas
  • EMILE 2016: Créer des activités et du matériel pédagogique à partir de ressources multimédia
    Escrito por MARGARITA GUTIÉRREZ VALDÉS, viernes 12 de febrero de 2016 , 14:42 hs , en FRANCÉS
    El próximo lunes 15 de febrero, el Centro de Formación del Profesorado en Idiomas (CFPI) acoge la primera sesión presencial del curso 
     
    EMILE 2016: Créer des activités et du matériel pédagogique à partir de ressources multimédia
    en colaboración con la Embajada de Francia, el Institut Français de España y la Junta de Castilla y León, Consejería de Educación.


    La formación estará a cargo de M Thomas Laigle, ingeniero pedagógico.
    M. Thomas Laigle es experto en la elaboración de materiales pedagógicos a partir de recursos multimedia. Su blog formativo Réseau pensant ofrece interesantes ideas de aplicación al aula de francés.


                   



    El horario de la sesión del lunes 15 de febrero  es de 10.00 a 19.00 en el CFPI siguiendo este programa:

    Créer des activités et du matériel pédagogique à partir de ressources multimédia – 15 février
    15 février
       10h – 10h15
    Introduction et présentation
    10h15 -11h30
    Identifier les usages numériques dans une séquence pédagogique
    Méthodologie de conception d’une séquence pédagogique (rappel)
    Place du numérique dans une séquence pédagogique
    11h30– 11h45
    Pause
      11h45 – 13h
    Identifier et analyser des ressources en ligne
    Exploration guidée de sitographies thématiques
      13h – 13h30
    Rédiger un document pédagogique à plusieurs
    Initiation à Google drive
      14h – 16h
    Repas
      16h– 18h
    Élaborer une séquence pédagogique
    Travail en autonomie
      18h – 18h15
    Pause
      18h15 – 19h
    Bilan de la formation




    Etiquetas: idiomas francés lenguas
  • READY TO FLY
    Escrito por MARGARITA GUTIÉRREZ VALDÉS, jueves 11 de febrero de 2016 , 10:24 hs , en Authentic Materials

      ¿Quién dijo que atender a los auxiliares de vuelo durante sus explicaciones de seguridad en el avión era aburrido?

    La compañía aérea americana  Virgin America ha encontrado la solución para que el pasaje esté atento y muy atento a las instrucciones de seguridad a través de un atractivo y trabajado vídeo musical.

    Un material real como éste puede ser utilizado como recurso en el aula, trabajando a través de él diferentes competencias y múltiples contenidos , desde la propia competencia en comunciación lingüística a contenidos musicales, de geografía, etc. Un recurso más para el aula de idiomas.

     

     

     

    Etiquetas: idiomas lenguas
  • How to Teach a Perfect Thanksgiving Lesson
    Escrito por MARGARITA GUTIÉRREZ VALDÉS, jueves 19 de noviembre de 2015 , 10:38 hs , en INGLÉS

     Next November 26th  THANKSGIVING DAY will be celebrated.The day commemorates a celebration hosted by the Pilgrims to give thanks for surviving their first year in the new world. In 1620, the Pilgrims landed at Plymouth Rock and endured a year that was filled with many hardships. A large number of the original settlers died from disease and starvation. After being aided by members of the local Wampanoag tribe, the settlers were able to enjoy a bountiful harvest and they celebrated by inviting the natives to a harvest feast.

     

    Are you celebrating it at school?

    The websitehttp://busyteacher.org/classroom_activities-vocabulary/holidays_and_celebrations/thanksgiving-worksheets/ offers you lots of free activities to do with your students, especially the younger ones.

    Here is an example of a “Perfect Thanksgiving lesson”

    Some of your adult ESL students may be familiar with the Thanksgiving holiday; some may simply be aware that there is a holiday by that name celebrated in the US, but have no idea what the actual celebration entails or how it originated. Young learners may see, every now and then, a typical Thanksgiving meal in an American children’s movie or TV program, but they won’t most likely get a whole lot of background info. Give your young students the opportunity to learn about this important American holiday; although they may not get the chance to sample a delicious turkey dinner with all of the fixings, we have got the recipe for a perfect Thanksgiving lesson!

                                                                           How to Proceed

    1.            1. Warm up with a Thanksgiving poem 

    Students who may know little about Thanksgiving may have the idea that it’s about getting together with the family to eat. The best way to start a Thanksgiving lesson is by conveying the real spirit of the holiday. Use this Thanksgiving Poetry Worksheet to accomplish this. First, students read the poem. Then, you ask them what it’s about. They should tell you it’s about being thankful for everything we have. Ask them to underline or read out loud the lines that reference this (I am thankful for shoes on my feet and food in my stomach...). Discuss with students the things they are thankful for; you may have them complete the worksheet too.

          2. Gather your ingredients

    Tell your students that American families gather for Thanksgiving to celebrate everything they are thankful for, and they put together a wonderful feast for this celebration. Tell your students they will gather some of the typical foods and ingredients used to prepare a Thanksgiving meal. Prepare a scavenger hunt with flashcards or pictures that include these foods and ingredients. Add some flashcards that have no relation to either Thanksgiving or meals (i.e. furniture, school supplies, technological devices, etc.) Hide the flashcards around the classroom (if possible outside in the school yard) and ask students to collect only those that are foods or relate to food preparation.

    Students count how many they found, and you may ask each if they can name the ingredients or foods they found. Supply the right word whenever needed. Ask your students which they would use for their own Thanksgiving dinner.

         3. Spice it up with some Thanksgiving vocabulary 

    Give your students a brief overview of how this celebration originated and the main points of the first Thanksgiving; teach them as many new words as you deem they’d be comfortable learning and make the historical account appropriate to their level. UseThanksgiving clipart and Thanksgiving borders to illustrate the new words. Have them practice their new words by filling in the blanks in a brief written account of the first Thanksgiving

        4. Add a handful of action to shake things up

    Play spelling catch to review how the new words are spelled. Hold a bean bag in your hands, call out a word, and toss the bean bag to a student. He or she says the first letter, then tosses the bag to a classmate who has to continue with the second, then tosses the bag to another, and so on. When someone makes a mistake or can’t recall the next letter, he or she has to sit down. The last student left standing wins!

         5 Serve up some fun Thanksgiving worksheets


    From crossword puzzles to word search activity sheets, great sites like Teachnology allow you to easily custom design your own. There’s also a great collection of Thanksgiving activities available at BusyTeacher.org that you can use with your class.

        6 End your perfect Thanksgiving lesson with the perfect Thanksgiving song


    What better way to end a great lesson than with a hilarious Thanksgiving song! Students listen to the song, fill in the blanks in the lyrics, and finally write a letter of apology to all of the turkeys who end up on the Thanksgiving table.

    Etiquetas: idiomas inglés lenguas english
  • FINAL CONFERENCE TC4PI
    Escrito por MARGARITA GUTIÉRREZ VALDÉS, lunes 7 de septiembre de 2015 , 10:53 hs , en PROYECTOS EUROPEOS

        With the support of the Lifelong Learning programme of the European Union

             

    FINAL CONFERENCE  TC4PI

    Proyecto europeo Teacher Competences for Plurilingual Integration (TC4PI)

     

    El proyecto Comenius multilateral  a tres TC4PI, del que es coordinador el Centro de Formación del Profesorado en idiomas, está en su recta final.

     La Conferencia Final TC4PI final es un producto derivado del Proyecto Comenius multilateral deriva  de Teacher Competences for Plurilingual Integration (TC4PI)  dentro de las actividades previstas para este mes de septiembre. Se celebra el próximo jueves 24 de septiembre en el salón de actos de la Facultad de Educación y Trabajo Social de Valladolid.

     Es un gran evento de alcance internacional, organizada por la UVa como institución que acoge en coordinación con el CFPI y las demás instituciones socias del Proyecto (Mykolas Romeris University de Vilnius, Lituania; Jan Evangelista University Purkyně en Ústí nad Labem, República Checa; Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM" en Bielsko-Biala, Polonia; Doga schools en Estambul, Turquía.

     El objetivo general de la Conferencia Final es facilitar el debate y profundizar los temas abordados por los miembros del equipo del proyecto. También será una  oportunidad para presentar Documento Marco TC4PI. Durante la conferencia, una variedad de actividades, como presentaciones magistrales de expertos, presentaciones y sesiones se llevarán a cabo para asegurar la discusión sobre las estrategias para la formación de docentes para el desarrollo de competencias y el intercambio de ideas y colaboraciones en futuros proyectos de dimensión  multilingüe e intercultural de interés mutuo.

     La Conferencia tiene como objetivos:

     I Facilitar y profundizar el debate en las habilidades multilingües e interculturales y habilidades de enseñanza profesional

     II Brindar la oportunidad de presentar el Documento Marco  TC4PI

     III Garantizar la discusión sobre las estrategias de formación de docentes para el desarrollo de la competencia plurilingüe

     IV Intercambio de ideas y la colaboración para futuros proyectos.

     La inscripción es gratuita y se realiza a través de la página web del proyecto http://www.tc4pi.eu/web/index.php/es/contact/mapa-embebido

     

                                               

    Etiquetas: europa proyectos lenguas proyecto erasmus idiomas innovación
  • EXPERIENCIAS CLIL DE CENTROS DE CASTILLA Y LEÓN. CURSO CLIL III 2015
    Escrito por LAURA BENITO VILLAR, jueves 4 de junio de 2015 , 10:31 hs , en BILINGÜISMO

    Las dos sesiones de las tardes del 6 y 27 de mayo docentes de cuatro centros de Primaria y Secundaria de Castilla y León nos mostraron sus experiencias como centros bilingües y nos facilitaron un gran número de recursos educativos y herramientas web.

     

     

    CRA La Villa de Peñafiel, Begoña Teijeiro

    CC Maristas de Valladolid, Carlos de Miguel

     

     

    CEIP Padre Claret de Palencia, Javier García Luengo

    IES Condesa Eylo Alfonso de Valladolid, Reyes Durán Villar y Eva Pérez Sainz 

     Fue un verdadero placer para los asistentes al curso y el equipo del CFPI poder contar con vosotros y disfrutar de vuestro trabajo. Muchas gracias a todos.

    Etiquetas: formación idiomas inglés lenguas
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